woensdag 12 augustus 2015

Een mooie lange dag op Ærø

Om 7 uur ging de wekker, het opstaan ging een stuk gemakkelijker want we hadden wat meer tijd en hoefden niet veel in te pakken. We staan namelijk twee nachten op dezelfde camping. Na een basic ontbijtje bij de tent was het tijd voor de afwas en het plannen van de volgende dag. Om kwart over 8 zat Mark me achter de voeten omdat ik me nog moest aankleden en mijn tanden moest poetsen. We moesten namelijk om half negen moeten vertrekken om de boot van kwart over 10 te halen, volgens Mark. Gelukkig was tenminste 1 van ons wakker en kon ik ons een lange wacht in de auto bij te pont besparen.

Om half tien was het werkelijk de juiste tijd om te vertrekken en kwamen we mooi op tijd aan in Svendborg. De oversteek naar Ærø verliep voorspoedig dankzij de aanwezige WiFi. De tocht duurde ongeveer 75 minuten.

Meteen na aankomst in Ærøskøbing parkeerden we gratis de auto en trokken te voet het erg schilderachtige stadje in. Alle 17de- en 18de-eeuwse huizen in de charmante historische kern waren even leuk en kleurrijk. Het hele stadje ademde sfeer. De oude kleine vakwerkhuizen met hun levendige kleuren en hun fantastische scheve bouwstijl, leunen knus tegen elkaar aan langs de geplaveide straten. Af en toe zie je een van de opmerkelijke oude Deense tradities: spionnetjes aan de vensters. Zo kunnen de bewoners zien wie er in de straat loopt of wie er aanbelt.

Na niet lang lopen zagen we het bord Flaske-Peters museum. Onze interesse was meteen gewekt. Het bleek een grappig museum te zijn met meer dan tweehonderd boten in flessen, gemaakt door een plaatselijke zeeman. Peter maakte er in zijn leven meer dan 1700 en hij deed er jaren over om ze overal ter wereld te tonen (tot aan Disneyland in Californië!). Boten in flessen van whisky, gin, rum, wodka en zelfs coca-cola..

Naast het kleine museum zag je ook een kleine tentoonstelling met medische apparatuur. Laten we maar kort zijn, wees blij dat je in de 21ste eeuw leeft!

De volgende stop bereikten we na ongeveer 100 meter: het Ærø museum, compleet met lieve zwarte museumkat. Dit kleine streekmuseum stond vol met interessante oude meubels, gebruiksvoorwerpen en kledingstukken die op het eiland rond 1750 gebruikelijk waren.

Op nummer 37 van de straat Smedegade bevond zich een schattig scheefgezakt huisje, ook wel 'the doll house' genoemd. Het was inderdaad erg snoezig. Even verder bevond zich het oudste vakwerkhuis van de stad (1645) met prachtige rode muren en een blauwe deur met vier smeedijzeren deurankers.

Op het plein Torvet genoten we van een heerlijk klaargemaakte lunch bij På Torvet: het nummer 1 restaurant van Ærø volgens tripadvisor. Na deze smakelijke onderbreking moesten we vaart maken naar de auto. De parkeertijd van 2 uur liep namelijk af. Tijd voor de volgende activiteit dus.

We reden over een smalle weg met mooie uitzichten op de zee door kleine dorpjes naar de kleine 19e eeuwse vuurtoren Skjoldnaes Fyr. De toren is gebouwd van graniet uit Bornholm. Voordat we de toren beklommen, liepen we eerst over een paadje naar een kiezelstrandje aan de zee. Hier was het heerlijk rustig. Hierna was het tijd om de vuurtoren te beklimmen via een erg krappe trap. Nadat Brigitte bijna van de trap was gevallen uit schrik voor een langpootmug bereikten we de 22 meter hoge top. Hier hadden we mooie uitzichten op de omliggende eilandjes begeleid door gezellige omgevingsgeluiden van schattige en snelle luchtacrobaten, zwaluwen. Helaas stond de vuurtoren niet aan omdat het weinig nut zou hebben overdag. 's avonds op de boot zagen we de vuurtoren wel om de 30 seconden oplichten, erg leuk!

Na deze korte stop reden via de Margrietroute terug naar Ærøskøbing om nog wat dingen te bezoeken waar we eerder geen tijd voor hadden. Zo bezochten we een winkeltje/café waar bijna alleen maar lokale producten verkocht werden. We genoten van een heerlijk biertje uit de Rise bryggeri en een lekker stuk taart in de zonnige tuin. Brigitte een decadent stuk chocoladetaart, en Mark een romige carrot cake.

Onze laatste halte op het eiland was Marstal. Net voordat we het stadje inreden, kwamen we langs een enorme centrale voor zonne-energie. Blijkbaar 1 van de grootste ter wereld. De haven van Marstal was ooit een van de grootste van Denemarken. Na een wandeling van 15 minuten naar het zuiden van de stad kwamen we aan bij Eriks Hale. Hier was het schattige badhuisje op de cover van Lonely Planet gefotografeerd. Rood met groene luiken. Het strand beschikte over twee inhammen waardoor het een populaire plek was om te zwemmen. Het zag er inderdaad erg verleidelijk uit, maar helaas hadden we geen van beiden zwemkleding bij ons. Reden genoeg om later nog eens terug te keren naar Denemarken.

Terug in het stadje lukte het ons niet om een betaalbaar leuk restaurant te vinden en besloten we terug te keren naar Ærøskøbing. Daar dineerden we in het cafe Aroma. We namen allebei de fish & chips met frietjes. Het eten smaakte erg goed, maar de service was niet zo geweldig.

's Avonds op de camping kon Brigitte een item van haar bucket list afstrepen, namelijk camperen onder een sterrenhemel :)

Dat was alweer dag drie van onze vakantie naar Denemarken! Hopelijk vinden jullie het leuk om ons te volgen :) Je kunt rechts je e-mailadres invullen, dan word je automatisch op de hoogte gebracht van nieuwe blogposts. We doen ons best de foto's zo snel mogelijk toe te voegen!